CIKKEK

DÉJÁ VU, MISTY HYMAN EDZÉSE VISSZATÉRT

KAATSU GlobalHuntington Beach, California tulajdona.

Az 1990-es években Arizonában a kétszeres ’Az Év Gimnáziumi Úszója’-nyertes Misty Hyman nagy gumiszalagokat kezdett használni a combjain és a felkarjain edzője, a Hírességek Csarnokába tartozó Bob Gillette felügyelete alatt.

Gillette innovatív volt, és azzal az ötlettel állt elő, hogy helyezzenek nagy, vastag szalagokat Hyman karjaira és lábaira, így korlátozva a vérkeringést a végtagjaiban.

Miután Hyman 1997-ben Amerika legrettegettebb gimnazista sztárjaként eljutott a Stanford-ra, továbbra is használta a gumiszalagokat a karjain és lábain néhány szett során az olimpikonok edzőjeként ismert Richard Quick irányítása alatt.

Pár csapattársa kipróbálta a lábán a szalagokat, de Hyman maradt az egyetlen, aki továbbra is ragaszkodott ehhez az újító edzésmódszerhez.

Az ösztönös tehetséggel és a kemény munkával párosulva az edzésmódszere kiválóan működött, és mire Hyman lediplomázott a Stanford Egyetemen, 9 NCAA címet gyűjtött össze. Azzal vált a leginkább híressé, mikor a sok-sok évnyi edzés tapasztalatait kiválóan hasznosítva az úszás történetének egyik legnagyobb meglepetését okozva legyőzte Susie O’Neill-t a 2000-es Sidney-i Olimpián. A címvédő olimpiai bajnok Neill már 6 éve nem vesztett egyetlen futamot sem a 200 méteres pillangóúszásban, de Hyman-nál kiválóan összeállt minden fizikálisan és mentálisan egyaránt Sydney-ben, az úszás legnagyobb színpadán.

Mikor Hyman visszavonult 2004-ben, a karrierje lezárása a vastag gumiszalagok végét is sugallta.

Azonban egy fiatal amerikai edző, Christoper Morgan is ott volt az uszodában Quick mellett, segítve őt a Stanford-on olimpiai bajnokok és NCAA-rekorderek formálásában. Végignézte, ahogy Hyman gimnáziumi sztárból olimpiai bajnokká érik. Azonban mindig is csodálkozott a gumiszalagokon. Miért használja ezeket senki más? Pontosan mit okoznak fiziológiailag a szalagok? Mikor a végtagok vérrel telítődnek, mi játszódik le a testben?

Ugorjunk előre 18 évet.

Hyman továbbra is egy szerepmodell az úszók és mindenki más számára egyaránt. Gillette jelenleg az USA úszócsapatának vezetőedzőjeként tevékenykedik, míg Quick sajnálatos módon elhunyt 2009-ben. Morgan is eljutott az Olimpiára a svájci csapat edzőjeként, valamint emellett a Harvard Egyetemen is edzősködik.

A Harvardon Morgan találkozott egy innovatív japán doktorral, aki az 1960-as években másoktól függetlenül kifejlesztett egy véráram korlátozó edzést. Dr. Sato megalkotta a KAATSU-t, mely ’további nyomást’ jelent. Több százezer japán használta már az elmúlt évtizedekben sport teljesítmény és erőnlét fokozásra, valamint rehabilitációra. Mikor először láttam Dr. Sato szofisztikált pneumatikus KAATSU szalagjait a beépített érzékelőkkel, Misty gumiszalagjaira emlékeztettek. Déja vu élményem volt a medencében egy rendkívül szofisztikált japán technológiának köszönhetően.”

Dr. Peter Lansbury – korábbi Princeton-i úszó, és jelenleg a Harvard Medical School neurológiai professzora – hónapok óra használja a KAATSU szalagokat. Az alábbi módon nyilatkozott: „Dr. Sato fedezte fel a véráram korlátozásos edzés hatásait, melyet KAATSU-nak nevezett el. Jelentős eredményeket ért el japán olimpiai érmesekkel és profi sportolókkal, jelenleg pedig a Kínai Olimpiai Bizottsággal dolgozik együtt. Szerencsére megosztotta tudását a Harvard Medical School-ban a kollégáinkkal is. Azonban a Northshore YMCA-n a korosztályos úszók között Chris-nél tényleg kiválóan bevált a KAATSU módszer.”

Morgan a csapatának három fiatal úszója által mutatja be az újító KAATSU edzést.

Carlson Christuk egy 16 éves mellúszó. Heti 3-szor használta a KAATSU Aqua-t, miután eltörte a csuklóját, és kificamította a térdkalácsát 2013-ban. Azt állítja, hogy a KAATSU segített lecsökkenteni, és időnként el is tüntetni a sérülései miatt jelentkező hosszantartó fájdalmait. De a legjobb időeredményeiben mutatkozó fejlődés az, ami igazán elégedettséggel tölt el. 2:14-et úszott 200 mellen 2013 szeptemberében, majd decemberre fokozatosan levitte az idejét 2:11-re. Miután januárban elkezdte használni a KAATSU Aqua-t, 2:09-et ment februárban, áprilisban a YMCA Nemzeti Bajnokságon pedig 2:03-ra volt képes.

Jake Bennett egy 18 éves gyorsúszó. 2013 nyara óta egy elég kellemetlen rotátor köpeny sérüléssel küzdött. Nagy terhelés vagy nagy volumen hatására begyulladt. Kezdetben 2 héten keresztül mindennap használta a KAATSU-t, hogy megfigyelje, van-e bármiféle változás. Az első héten csupán a lábain használta a KAATSU Aqua Bands-et, de a második héten már a karjaira is felrakta őket. 2 hét után a fájdalom szinte teljes mértékben elmúlt – 3 hónap után először. Carlson-hoz hasonlóan az ő eredményei is kiugróak lettek. 2013 szeptemberében 1:44.9-re volt képes 200 gyorson, októberben fájdalommal küszködve pedig 1:46.5-re volt képes. De miután novemberben elkezdte használni a KAATSU-t, decemberre 1:44.5-re javult, a gimnázium állami bajnokságon pedig 1:41.2-es úszásra volt képes fájdalom nélkül.”

Morgan négy mozgássérült úszójánál is használta a KAATSU-t, beleértve a para-nemzeti válogatott 3 úszóját és 1 világcsúcstartót. „A japánok KAATSU Aqua Bands-et használnak olyanoknál, akik elvesztették valamely végtagjukat, vagy agyvérzésük volt. Mi a KAATSU szalagokat a mozgássérült sportolók mindkét végtagjára felhelyezzük, miközben gondosan meghatározzuk és monitoráljuk a nyomást. Habár úgy tűnhet, hogy ezek csak egyszerű szalagok a karokon és a lábakon, rendelkezésünkre áll egy speciális protokoll is, melyet Dr. Sato fejlesztett ki. A KAATSU-t használó amerikai síelő és síugró olimpikonokhoz, és a japán profi sportolókhoz hasonlóan egy adott fiziológiai állapotot kívánunk elérni, majd ezt követően az úszóinkkal intenzív, rövid edzéseket végeztetünk meglehetősen kiemelkedő eredmények mellett.”
Dr. Jim Stray-Gundersen felügyeli a KAATSU edzést az Egyesült Államok Sí- és Snowboard Szövetségének sportolóinál, ahol az összes síző és snowboardos beépítette a KAATSU-t az edzésprogramjába. A sporttudománnyal kapcsolatos szakértő elmagyarázza, hogy miként alkalmazta a KAATSU-t a Center of Excellence-ben, Park City-ben (Utah). „A sérült sportolóink használhatják a KAATSU-t és az Alter-G-t is a regenerációjuk során az erejük és az aerob állóképességük megőrzésére. Elkezdjük továbbá beépíteni a KAATSU-t a nem sérült sportolóink edzésprogramjába is. A KAATSU biztonságos (rendkívül kis súlyokkal végzett), maximális hatékonyságú, bukásig menő edzéseket tesz lehetővé rövid idő (nagyjából 15 perc) alatt, a pozitív eredmények pedig akár már 10 edzést követően is jelentkeznek.”

Amin Bob Gillette és Misty Hyman a 90-es években dolgozott, lehet, még mélyebben gyökerezik, mint azt eredetileg sejtették.

„Ha a KAATSU szalagokat helyesen használják optimális nyomás mellett – mely mindenki számára eltérő [lent látható a KAATSU Nano egység használat közben] –, a végtagok artériás beáramlása korlátozott, a mélyvénás kiáramlás pedig lecsökken”, magyarázza Dr. Stray-Gundersen.

„Ahogy a sportoló mozog – legyen szó akár úszásról vagy szárazedzésről –, a KAATSU szalaghoz közeli izomban a kapilláris-vénás tér felfúvódottá és vértolulásossá válik. A lecsökkent vérkeringés és a vértolulásos vaszkuláris tér mellett az izom-összehúzódás nagyobb mértékben használja fel a sejtek közti foszfát energiatartalékokat és oxigént, mint ahogy a keringés azt pótolni képes.

Az anyagcsere melléktermékei felhalmozódnak, az izom homeosztázisa pedig elvész.”

Ahogy a sportoló tovább edz a KAATSU szalagok alkalmazása mellett, az erőfeszítés mértéke meredeken emelkedni kezd. A versenyek végén tapasztalt kényelmetlen érzetet gyorsan reprodukálni lehet az edzés során is. „Ennek következtében ahogy a szövet egyre inkább hipoxiás állapotba kerül, az energiaraktárak pedig kimerülnek, a test ezt az anaerob glikolízis mértékének növelésével igyekszik kompenzálni, mely ATP termelést eredményez, azonban jelentősen megzavarja az izom homeosztázisát, mely végül izombukáshoz vezet – másképp fogalmazva képtelenek vagyunk tovább csinálni a gyakorlatot”, magyarázza Dr. Stray-Gundersen.

A Japánban és Kínában már a küzdősportok (boksz, birkózás, judo), baseball, rögbi, és számos télisport kapcsán megfigyelt hatásokat Morgan és mások már a vízi sportok területén is kezdik megérteni.

Dr. Stray-Gundersen a következőképpen írja le az elvet: „Úgy véljük – bár ez még nem igazolt –, hogy a KAATSU edzésnek van egy „helyi” és egy „rendszerszintű” hatása is. Mikor a vérkeringés korlátozott, és az izomtól azt kérjük, hogy korlátozott, vértolulásos keringés mellett dolgozzon, olyankor a homeosztázis elvész a KAATSU szalag alatti dolgozó szövetekben. A hipoxia, acidózis és más metabolitok normál koncentrációt meghaladó felhalmozódása pozitív adaptációs reakciót idéz elő a helyi izomban és érrendszerben. A vaszkuláris endoteliális növekedési faktorok (VEGF) növekvő koncentrációja, amit már kísérleti jelleggel igazoltak, egy példa a „helyi” hatásra.

Úgy véljük, hogy ezen túlmenően van egy fontos „rendszerszintű hatás” is, melynek során a homeosztázis megszűnése jelet küld az agynak (a KAATSU-t használók tudatában vannak az izmaikban tapasztalható kényelmetlen érzetnek), az agy pedig erre megemelkedett légzésszámmal és pulzussal reagál, valamint egy „anabolikus vízesés” elindításával. Az agyalapi mirigyből történő növekedési hormon kibocsátás, amit már kísérleti jelleggel igazoltak, szintén egy példa a „rendszerszintű” hatásra. Ez azt eredményezi, hogy a KAATSU szalagok alatti és fölötti izmok egyaránt adaptálódnak és erősebbek lesznek.

Lényegében a KAATSU egy rendkívül hatékony és eredményes mechanizmust jelent, melyet az edzők és trénerek alkalmazhatnak a sportolóiknál annak érdekében, hogy megemeljék a növekedési hormon és VEGF szintet, melynek elérése más módszerekkel egyébként rendkívül nehéz és kimerítő lenne.”

Lényegében a 90-es években Hyman-nek rendelkezésére állt az edzései során egy olyan titkos fegyver, mellyel jelentősen megelőzte a korát. Miközben az ereje, technikája, állóképessége, és mentális állapota a Sydney-i Olimpiára tökéletesen összeállt, Hyman az évek folyamán egyedi módon fejlesztette az érrendszerét.

Ezzel egy időben egy fél világgal odébb a KAATSU kezdett teret hódítani Japánban a sportolók körében. Saját kutatásai, valamint a szabadalmaztatott koncepciója és eszközei segítségével Dr. Sato orvosi és tudományos kutatásba kezdett a Tokyo-i Orvosi Egyetem, valamint más kutatók és orvosok segítségével Japánban. A KAATSU erős befogadó készséggel találkozott a gyorsan öregedő japán társadalom részéről. A KAATSU-t még a kómában lévő és a neurológiai betegségekkel küzdő betegeknél is alkalmazták.

Minden egyes KAATSU-t használó japán olimpiai érmesre sokkal több átlagember – tinédzserektől az ő nagy-nagyszüleiig – jutott, aki a KAATSU-t beépítette az erőnléti és rehabilitációs programjába. Múlt évben kínai és amerikai profi sportolók és olimpikonok is elkezdték használni a KAATSU-t különféle sportágakban.

A vízi sportok világában az Egyesült Államokban először a Vanguard Aquatics-nál (Huntington Beach, California) használták az eszközt. Uros Dzelebdzic és Sasa Branisavljevic hamar kialakította az ország egyik legjobb korosztályos vízilabda programját. Jelenleg is tovább finomítják a KAATSU felhasználását a saját korcsoportjukkal, valamint gimnazista játékosokkal egyaránt.

Dzelendzic a következőképpen foglalta össze az első teszt eredményeit: „A KAATSU egy hatékony rövidtávú edzésmódszernek tűnik, mely jelentősen nagyobb mértékben képes fokozni a teljesítményt, mint a hagyományos magas intenzitású edzés. A KAATSU-t használó sportolók közel 4%-kal növelték a sebességüket a KAATSU-t nem használó sportolókhoz képest.”

De Gillette-hez hasonlóan Dzelebdzic is csak a KAATSU felszínét kapargatta.

„Dr. Sato-val közösen létrehoztuk a Center for KAATSU Research-öt (’KAATSU Kutató Központ’) a Harvard Medical School-ban, valamint a KAATSU Research Foundation-t (’KAATSU Kutató Alap’)”, mondja Lansbury professzor. „A kutatásainkat a Dr. Sato által felfedezett, megvizsgált és az elmúlt 40 év során igazolt biztonságos speciális protokollokra alapozzuk. Minden egyes sportoló eltérő, számukra megfelelő KAATSU nyomást használ – az edző pedig az edzés előtt megerősíti ezt a nyomást, mely napról napra változhat.

A KAATSU széleskörűen alkalmazható a vállalati wellness szolgáltatásoktól az NFL-ig. A KAATSU különféle orvosi és terápiás felhasználási lehetőségeinek felkutatásán túlmenően a japán sport-, és orvostudomány kutatásai és minden szinten történő gyakorlati alkalmazásai alapján a technológia sportteljesítményre gyakorolt hatása szintén nyilvánvaló.”
KAATSU Aqua-t a 2014-es American Swimming Coaches Association World Clinic-en mutatják be Jacksonville-ben (Florida) ezen a héten. További információkért keresse fel a www.kaatsu-global.com oldalt.
LINK: http://www.kaatsublog.com/2015/07/deja-vu-training-of-misty-hyman-redux.htm

TERMÉKEK

KAATSU AQUA
A KAATSU Global különleges edzésre, vízi edzéshez, úszáshoz, vízilabdához, rehabilitációs tevékenységekhez készült terméke.
KAATSU NANO
Kis méretű, kézben tartható, hordozható 263g-os érintőképernyős eszköz, mely KAATSU Air Bands-zel és KAATSU Aqua Bands-zel is használható.
KAATSU MASTER
Robusztus, kézben tartható, hordozható 1,134g-os érintőképernyős eszköz, mely KAATSU Air Bands-zel és KAATSU Aqua Bands-zel is használható.
KAATSU AIRBAND
A KAATSU Air Bands 3 méretben elérhető: kicsi, közepes és nagy a karokra és a lábakra egyaránt. A KAATSU Air Bands azonnal leereszthető.
Tovább az eszköztárra